Blogg

RSS
juli
27
2014
1
Jag åkte till Östersund för att träna med några av de bästa längdåkarna i världen. Både Daniel Richardsson och Marcus Hellner är i stan och jag var bereddd på riktig hårdkörning med dem. Tyvärr blev jag lite förkyld på resan upp och har vilat i helgen. Det känns klart bättre nu och jag räknar med att träna imorgon och på tisdag. Så förhoppningsvis blir det något pass med längdåkarna innan jag åker tillbaka till Övik. Alltså blev det inte riktigt som jag tänkt men samtidigt är det omöjligt att vara frisk jämt. Jag har istället prioriterat skyttet och kört dubbla pass i skjuthallen. Det kan visa sig minst lika effektfullt till vintern. /F
juli
20
2014
1
Jag är väldigt glad att löpningen fungerar igen. Känner att jag saknat den delen av träningen. Att kunna genomföra all sorts träning ger en större variation. Vilket är roligare och minskar skaderisken. Bilden är ifrån en löprunda i Bredbyskogen. Stannade till vid grillplatsen vid hällorna ovanför Olympia. Kul att uppleva lite gamla träningsmarker. Nu ska jag på en liten turné. Först några dagar i huvudstaden och sedan upp till Östersund för sparring. Så nu är den stora väska packad igen. /F
juli
13
2014
1
Nu är ytterligare en träningsvecka till ända. Kroppen har fått kämpa och idag får jag chansen att återhämta mig lite. När man tränar så mycket som jag gör så är det viktigt att komma ihåg varför man gör det. Det är en enorm skillnad på att förstå syftet med varje pass mot att bara genomföra det. Ex. syftar intervallpassen till att höja min maxkapacitet i form av syreupptag, de långa distanspassen till min förmåga att bränna fett och de korta distanspassen på em till att återhämta mig för nästa pass. På gymmet vill jag förbättra min balans, styrka och koordination för att kunna åka bättre tekniskt. Skytteträningen har också olika syften. Ibland är det precision som gäller för att förbättra förmågan att skjuta mitt i prick. En annan gång är det att träna hastighet. På intervallpassen är det att träna upp förmågan att skjuta med hög puls. Har man detta klart för sig så tror jag träningseffekten blir mycket bättre. Att vara medveten om vad och varför man gör saker är en nyckel.När man summerar en träningsvecka är det ganska kul att se hur långt man har förflyttat sig. Denna vecka, innehållande 6 dagars träning, innehöll 36mil träning. Då är det löpning, rullskidor och lite cykel. 6mil/dag är ingen dålig sträcka. Under en hel karriär så lär det bli nått varv runt jorden. 
juli
8
2014
1
Lägret i Sollefteå fullföljdes på bästa sätt. Lyckades ta hem avslutande träningstävlingen. Inte tack vare strålande åkning utan ett bra och snabbt skytte låg till grund. På sommaren får jag förlita mig på skytteförmågan. Min rullskidåkning håller inte samma nivå som skidåkningen. Helgen efter lägret har varit väldigt lugn och skön. Återhämningen är viktig och jag har passat på att turista lite i min nya hemstad. I fredags var vi till Skulefestivalen och lyssnade på Stiftelsen. Ett litet favoritband. Än mer nu när jag sett dem live. Har även gjort badpremiär för året. När vädret är som för tillfället har man liksom inget val. Ett bad är det enda som hjälper mot värmen.Den här veckan blir lite av ett hemmaläger. Har haft sällskap av teknikgurun Lars Ljung igår och idag. Vi har putsat lite på åkningen och jobbar för att maximera kraftöverföringen. Den lilla kraft man har vill man ju ha i rätt riktning om man säger så. Imorgon kommer dessutom Jonas Jacobsson förbi för lite individuellt skytte. Vi ska jobba på skyttetekninken och förhoppningsvis öka möjligheterna till bra skott. Så att säga att jag tränar själv här i Övik är fel. Jag får en otrolig support av SOK och tror att detta kan vara nyckeln för mig till att ta sista steget. Nu är det dags för träning igen!Fredrik 
juni
28
2014
1
Vi gnuggar vidare. Mer träning och mer vila. På läger finns möjligheten att träna riktigt hårt, få maten serverad och maximera återhämtningen. På hemmaplan kan det pusslet vara svårt att få ihop på samma sätt. Därför tycker jag lägrena är viktiga. På lägret så blir det också att man umgås väldigt intensivt. Träningen är gemensam, möten och skitsknack fyller nästan alla dygnets timmar. Det gör att man lär känna varandra väl. Vilket är positivt när vi ska mot samma mål. Igår hade vi dessutom en roligt 5-kamp tillsammans med längdåkarna som också är här. Jag bildade lag med Charlotte Kalla, Emil Jönsson, Teodor Petterson, Ida Ingemarsdotter och Anton Lindblad. Svårt att toppa den uppställningen men med domarnas hjälp fanns det ett lag som var före oss. Vi slapp åtminstone några bitattacket. Nu börjar nedräkningen. 4 tuffa dagar kvar. /Fredrik
juni
25
2014
1
Jag är nu på läger i Sollefteå. Nästan hemmaplan. Jag har ju ändå bott här i tre år och kan terrängen bra. Att det blir bra träning när vi är på läger är ingen tvekan om eller vad sägs om: närmare 15h träning på första tre dagarna. Och dessutom producerat en rejäl hög med tomhylsor. I Sollefteå är också längdlaget. Vi tränar sida vid sida. Sneglar lite på varanda men säger inget. Parallellträning kan vi kalla det. Imorgon tror jag det är en lugnare dag träningsmässigt. Sedan smäller vi på igen på fredag.Håll i hatten! 
juni
16
2014
1
I lördags gjorde jag min första löptävling på länge. Urskogsloppet i Björna var en stor utmaning. 19,7 km i terräng och mestadels stig. Det känns att benen inte riktigt är vana men jag är mest nöjd med att jag kan springa igen. De senaste somrarna har mina knän protesterat och endast kortare lugna pass varit möjliga. Nu är jag kvitt den skiten och springer obehindrat. Därmed inte sagt att jag inte blir trött. Vad säger ni om stilen på bilden?  Annars fortsätter omställningen till nya träningsanläggningen. På bilden monterar jag ihop en skjutbod för att kunna förvara papptavlor, skjutmattor m.m.. Fredrik

Sidor

WebbsponsorCopyright © 2020 Fredrik LindströmFölj mig på

Add Cream
 
instagram
twitter